Doelen Stellen

  • Hi allemaal,

Ik ben deze week heel erg bezig geweest met nieuwe doelen maken voor deze zomervakantie en voor het nieuwe schooljaar. Ik heb op YouTube allerlei manieren gevonden om dit te doen en om je er ook echt aan te houden. Twee van deze manieren gebruik ik momenteel en wil ik met jullie delen. Laten we beginnen.

  • De eerste manier is door middel van de SMART methode. Deze methode heb ik geleerd van Mascha. Als je een doel wilt maken moet je ervoor zorgen dat je doel helemaal SMART is. Dat wil zeggen:

    Specifiek: Het moet zo specifiek mogelijk zijn. Als je wilt afvallen bijvoorbeeld moet je weten hoeveel tegen welke datum.

    Meetbaar: Als je weet hoeveel je wilt afvallen per maand bijvoorbeeld dan is het meetbaar. Want je kan nagaan of het is gelukt of niet op basis van feiten.

    Acceptabel/ Actiegericht: Als je nog thuis woont is het goed om dit eerst met je ouders te bespreken. Dan weet je ineens of het Acceptabel is. Nu ga je uitzoeken hoe je wilt afvallen. Als je bijvoorbeeld meer wilt sporten dan is het Actiegericht.

    Realistisch: Is het wel mogelijk. Heb je wel tijd, is er wel een sportschool in de buurt, kan je het wel met je lichaam,…

    Tijdsgebonden: Is er een tijd aan gevonden? Als je ervoor wilt gaan moet je er een tijd aan binden. Bijvoorbeeld elke sessie is 15 minuten of 1 uur.

    Dit is hoe ik mijn doel, meer yoga, heb gemaakt. Ik ben benieuwd hoe dit gaat gaan.

    • De tweede manier heb ik óók van Mascha. Namelijk een Vision Board. Dat houdt in dat je op een groot stuk karton of canvas heel veel foto’s maar ook teksten of woorden gaat kleven die te maken hebben met jou doelen. En door ze op te kleven laat je ze los in de ruimte waardoor de kans vergroot dat je je eraan houdt. Of dit echt zo is daar heb ik mijn twijfels over. Maar wie weet. Voor mij werkt het omdat hij op een plek staat waar ik sowieso elke ochtend ben. Mijn make-up tafel. Hierdoor kan ik de dag beginnen met een verse porsie motivatie. En wordt je er (onbewust) heel vaak aan herrinerd.

    Zo dit was het artikel voor deze keer. Hopelijk heb ik jullie een beetje kunnen helpen. 

    Wat zijn jou doelen voor het nieuwe schooljaar?

    Bedankt voor het lezen!

    2 thoughts on “Doelen Stellen

    Geef een reactie

